بازی تخته نرد یک بازی برای دو نفره است و روی تختهای متشکل از 24 شیار بازی میشود که به آنها خانه هم گفته میشود. این خانهها در رنگهای متناوب، غالباً سیاه و سفید چیده شدهاند و در گروههای 6تایی تقسیم میشوند که هر کدام یک ربع هستند. به این ربعها خانه بازیکن و خانه بیرونی بازیکن و خانه حریف و خانه بیرونی حریف گفته میشود. بازیکن و حریف با آنچه که نوار شناخته میشود از هم جدا میشوند. هر بازیکن بازی را با 15 مهره شروع میکند و هدف بازی این است که بازیکن همهی مهرههای خود را به خانه خود منتقل و سپس از تخته خارج کند.
با ما در مجله پیش بینی همراه باشید با آموزش جامع بازی تخته نرد:
گیمپلی بازی تخته نرد
بازیکنان همچنین از تاسهای مخصوص در بازی استفاده میکنند و هر چرخش تاس نشان دهنده حرکت مهرهها روی صفحه تخته نرد است. مکعبهای دوبرابر کننده که اعدادی (2، 4، 8، 16، 32 و 64) روی خود دارند استفاده میشوند تا بازیکنان وضعیت فعلی شرط بازی را بدانند. تخته نرد به صورت زنده و همچنین آنلاین در دسترس است. اگر میخواهید نحوه بازی تخته نرد را یاد بگیرید، میتوانید آن را به صورت رایگان یا با پول واقعی بازی کنید.
تخته نرد آنلاین
بسیاری از ارائه دهندگان بازیهای آنلاین و کازینوهای آنلاینی وجود دارند که تخته نرد را بهصورت آنلاین به بازیکنان خود عرضه میکنند.
نرم افزار تخته نرد برای بازی آنلاین از مولد اعداد تصادفی (RNG) برای پرتابهای تاس خود استفاده میکند. با توجه به فراوانی ترکیبهای ممکن از چرخش تاسها و حرکت مهرهها، از الگوریتمها برای مدیریت بازیها و ایجاد مقایسه دقیق حرکات فردی در گیمپلی آنلاین استفاده میشود.
قوانین و شرطها
برای شروع یک بازی، هر بازیکن یک تاس میاندازد. این تاس انداختن اولیه برای تعیین اینکه چه کسی اول بازی میکند و کدام شمارهها باید بازی شوند استفاده میشود. در صورت تساوی، بازیکنان تا زمانی که اعداد مختلفی نیاورند به تاس ریختن ادامه میدهند. بازیکن با تاس بالاتر ابتدا بازی میکند و برای اولین حرکت خود از عدد دو تاس ریخته شده استفاده میکند. بعد از این بازیکنان موقعیتهای آغازین خود را تنظیم کرده و به نوبت تاس ریخته و بازی میکنند. وقتی تاسها ریخته میشوند، بازیکن مهرههای خود را روی تخته و فقط به یک نقطه خالی حرکت میدهد. قوانین به شرح زیر است:
- بازیکنان فقط میتوانند مهرههای خود را به یک نقطه باز منتقل کنند (خانهای که توسط مهرههای حریف اشغال نشده باشد).
- اعداد روی دو تاس برای حرکت جداگانه مهرهها استفاده میشوند. اگر یک بازیکن چهار و دو بیاورد، ممکن است یک مهره را چهار خانه حرکت داده و یک مهره دیگر را دو خانه جابجا کند. از طرف دیگر، بازیکن ممکن است یک مهره را با 6 خانه جابجایی به یک خانه خالی برساند، به شرطی که در مسیر حرکت خانههای چهار و دو آزاد باشند.
- بازیکنان تخته نرد که جفت میآورند عدد هر تاس را دو بار بازی میکنند. بهعنوان مثال، اگر بازیکنی جفت شش بیاورد، باید چهار برابر شش حرکت داشته باشد.
- در صورت امکان بازیکنان باید از هر دو عدد تاس خود استفاده کنند (از جمله هر چهار حرکت یک جفت). اگر به دلیل این محدودیت تنها یک حرکت قابل انجام باشد، باید همان حرکت انجام شود. اگر هر یک از اعداد تاس به تنهایی قابل بازی باشند اما هر دو نتوانند بازی شوند، تاس بزرگتر بایستی بازی شود. اگر هیچ عددی قابل بازی نباشد بازیکن نوبت خود را از دست میدهد. وقتی یک جفت میآید، بازیکن باید تا آنجا که میتواند شمارهها را بازی کنند.
زدن مهرهها
خانه یا نقطهای که توسط یک مهره واحد اشغال میشود، تک نامیده میشود. اگر بازیکن حریف روی این مهره فرود بیاید، آن را زده است و مهره زده شده روی نوار وسط قرار میگیرد. هنگامیکه بازیکن مهرهای روی نوار وسط دارد، باید اولویت خود را بر بازیابی این مهره قرار دهد. این کار با انداختن تاسها و قرار دادن مهره در موقعیت خالی خانه حریف انجام میشود.
خانهای که مهره وارد آن میشود باید آزاد باشد، یعنی کاملاً خالی باشد یا تنها یک مهره روی آن وجود داشته باشید. اگر هیچ خانهای در دسترس نباشد، بازیکن نوبت خود را از دست میدهد. اگر یک بازیکن بیش از یک مهره روی نوار داشته باشد، باید تا حد ممکن مهرهها را وارد بازی کند. بازیکنی که یک مهره روی نوار دارد و با استفاده از یک تاس خود این مهره را برمیگرداند، باید از تاس باقیمانده برای حرکت همان مهره یا سایر مهرههای خود استفاده کند.
خارج کردن
هنگامیکه یک بازیکن تمام 15 مهره را به خانه خود منتقل کرد، میتواند شروع به برداشتن کند. برداشتن یا خوردن اصطلاحی است که در قوانین تخته به معنی خارج کردن مهرهها از بازی و برنده شدن استفاده میشود. بازیکنان میتوانند با ریختن تاس و تطبیق عددی که یک مهره در آن قرار دارد، مهرههای خود را برداشته و سپس کاملاً از روی تخته حذف کنند.
در جاییکه یک خانه روی تخته خالی باشد بازیکنان باید یک مهره را از بالاترین خانهای که مهرهها در آن قرار دارند جابجا کنند. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن دارای مهرههایی در خانه سه و چهار باشد اما پنج و شش بیاورد میتواند با استفاده از این تاس به طور قانونی این مهرهها را بردارد. مهرههایی که زده شده باشند (یک مهره تک که توسط حریف زده شده باشد) باید ابتدا وارد بازی شوند سپس مراحل برداشتن ادامه پیدا میکند.
دابل کردن در تخته نرد
قوانین تخته نرد به گونهای است که در هر نقطهای میتوان درباره امتیازات تصمیم گرفت. یک بازی از نقطهای شروع میشود. در حین بازی هر بازیکنی که احساس کند کنترل امور را در دست داشته یا مزیتی نسبت به حریف دارد میتواند تصمیم بگیرد که شرط را دو برابر کند. این کار با استفاده از تاسهای دو برابر کننده انجام میشود که شامل شمارههای 2، 4، 8، 16 و 32 است.
یک بازیکن ممکن است فقط در شروع نوبت خود بتواند پیشنهاد دوبرابر کردن را ارائه کند. امتناع از قبول دو برابر شدن شرط به این معنی است که حریف باخت این دست را قبول کرده است. در غیر این صورت، آنها دابل را میپذیرند و سپس مسئولیت دو برابر یا چهار برابر شدن را بر عهده میگیرند. اگرچه بیشترین مقدار مکعب دو برابر کننده، 64 است اما هیچ محدودیتی برای دابل کردن وجود ندارد و میتواند تا 128، 256 و غیره ادامه یابد. بازیکنانی که به آنها پیشنهاد دابل میشود فوراً میتوانند چهار برابر کرده و کنترل مکعب را حفظ کنند.
سخن پایانی
ثبت نام سریع، انواع روش پرداخت و برداشت، انواع بونوسهای خوش آمدگویی مطابق با سلیقه شما، پشتیبانی 24 ساعته با گفتگوی زنده و… تنها با یک کلیک در اختیار شماست: سایت پیش بینی